מאמרים

  1. דף הבית
  2. מאמרים
  3. תקנות גידור אתרי בנייה בישראל – המדריך המלא

תקנות גידור אתרי בנייה בישראל – המדריך המלא

תחום גידור אתרי בנייה במדינת ישראל מוסדר על ידי מספר חוקים, תקנות ונהלים שנועדו להגן על בטיחות הציבור והעובדים. אי עמידה בדרישות החוק עלולה לגרור קנסות, צווי עצירה ועבירות פליליות למנהלי הפרויקט. במדריך זה נסכם את עיקרי התקנות והחובות לגבי גידור אתר בנייה, נכון לשנת 2025.

  1. חובת גידור האתר:
    פקודת הבטיחות בעבודה והתקנות הנלוות (תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה), 1988) קובעות שכל אתר בנייה או עבודות הנדסה אזרחיות חייב להיות מגודר מסביבתו באופן שימנע כניסה של אנשים לא מורשים. הדרישה חלה מרגע התחלת העבודות ההכנתיות ועד לסיומן. האחריות לכך מוטלת על מבצע הבניה (הקבלן הראשי ומנהל העבודה). יש לוודא שהגידור נמצא תמיד במצב תקין; אם נהרס או ניזוק חלק – חובה לתקנו מידית. במילים אחרות, אין לבצע עבודות באתר פעיל ללא גדר תקין.
  2. גובה גדר מינימלי: התקנות מגדירות גובה מינימלי לגדר אתר בנייה – לפחות 2.0 מטרים. גובה זה נועד להקשות על טיפוס ולמנוע גישה קלה. במקומות מסוימים רשויות מקומיות דורשות אף גובה 2.2 מ’ כתנאי להיתר
  3. דרישות חומר הגדר: הגדר צריכה להיות עשויה חומר יציב ועמיד, המסוגל לעמוד ברוח, פגיעות מזג אוויר ודחיפות. חומרים נפוצים שמקובלים: לוחות מתכת (גדר איסכורית), עץ מלא (דוגמת לוחות OSB עבים, אם כי פחות נפוץ כיום), גדר רשת מתכת חזקה, פנלים מודולריים וכדומה. חשוב שהגדר לא תהיה עם חלקים חדים או מסמרים חשופים שעלולים לפצוע. כמו כן, עליה לשאת משקל קל של אדם שנשען מבלי לקרוס.
  4. כיסוי מלוא ההיקף והמשכיות: מערכת הגידור נדרשת להקיף את כל שטח האתר ברציפות. אין להשאיר "פרצות" לא מגודרות. במקומות בהם יש מבנה קיים שגבולו יכול להוות חלק מהגידור (למשל קיר חיצוני של בניין גובל), ניתן להכליל אותו בהיקף במקום גדר, בתנאי שהוא אטום ומונע מעבר. בכל מקרה, הפינות והחיבורים צריכים להיות סגורים – למשל, סביב עמוד תמך של גדר רשת יש לסגור עם רשת כדי שלא ייווצר חור דרכו אפשר לזחול.
  5. אי הפרעה לסביבה הציבורית: התקנות מדגישות שהגדר עצמה לא תהווה מפגע לציבור. שדה ראייה של נהגים לא ייחסם – למשל, ליד צומת רחוב לא ממולץ למקם גדר גבוהה קרוב לכביש שעלולה להסתיר רכבים באים. גם תמרורים, רמזורים ושלטי רחוב – הגדר צריכה להיות ממוקמת כך שלא תסתיר אותם. אם האתר צמוד לכביש, לרוב יידרש להשאיר מרווח של לפחות 1.5 מ’ בין הגדר לכביש לצורך מעבר הולכי רגל בטוח. מרווח זה יגודר בצד הפונה לכביש במחסומים נמוכים או סרט סימון כדי להגן על הולכי הרגל. בנוסף, שערי כניסה לאתר בנייה חייבים להיפתח פנימה לתוך האתר (ולא החוצה לרחוב), כדי שפתיחת השער לא תחסום מדרכה או כביש ותסכן עוברי אורח.
  6. שערי כניסה ואבטחתם: כל נקודת גישה לאתר – שער כלי רכב, שער הולכי רגל – צריכה להיות מסומנת בבירור ומאובטחת. המשמעות: השער עשוי מחומר חזק כמו שאר הגדר, בעל מנגנון נעילה. כאשר אין פעילות באתר, התקנות מחייבות לנעול את שערי האתר למניעת כניסה. כמו כן, יש לשמור על רוחב מספק של הפתח: עבור שילוב כניסת פועלים וכלי רכב, נהוג רוחב של 4–6 מטר לפחות. בעת הפתיחה, אין להשאיר שער פתוח ללא השגחה (למנוע כניסת ילדים סקרנים למשל). יציאת חירום נוספת עשויה להידרש באתרים גדולים – עליה להיות ניתנת לפתיחה מהירה בכל עת (למשל שער עם מנעול בהלה פנימי).
  7. שילוט ואזהרות על הגדר: חובה לתלות שילוט על גדר אתר בנייה, למשל שלטי אזהרה במקומות בולטים. שלטים אלו יזהירו: "אתר בנייה – הכניסה אסורה" (גם בעברית וגם בערבית ואם צריך באנגלית, כדי שקהל רחב יבין), שלטים לגבי סכנת נפילה, חומרים מסוכנים אם ישנם, ועוד. אם יש אזור מיוחד (כמו עבודות חפירה בצמוד לגדר), יוצב שלט ספציפי. בנוסף, שלט מידע עם פרטי מנהל האתר וטלפון חירום צריך להיות בכניסה. במידה והגדר גובלת במדרכה ציבורית, פעמים רבות הרשות דורשת שלט הכוונה: "מעבר הולכי רגל צד שני" אם המדרכה נחסמה והולכי הרגל הופנו לצד האחר.
  8. גגון בטיחות להולכי רגל (כאשר נדרש):
    כאשר בנייה מתבצעת ממש לצד מעבר ציבורי, ויש חשש לנפילת חפצים מגובה (למשל עבודה על בניין קומות בגבול מדרכה), התקנות דורשות אמצעי הגנה על הולכי הרגל מלמעלה. הפתרון הוא "מעבר בטוח" – סככת הגנה מעל המדרכה. במקרה כזה, במקום להגביה את הגדר מאוד, מתקינים גגון בטיחות קשיח מעל לאזור ההליכה. הרשויות בד"כ דורשות גובה מינימלי של ~2.2–2.5 מ’ במעבר, ורוחב מספיק (לפחות 1.2–1.5 מ’). הגגון נבנה מפלדה או עץ חזק ומכוסה מלמעלה בחומר שיכול לקלוט נפילת חפץ כבד (יש תקן שמגדיר עמידות למשקל 100 ק"ג מגובה מסוים). המעבר הבטוח מגודר משני צדדיו ומואר היטב בלילה. חשוב: אם קיים גגון כזה, התקנות מאפשרות לעיתים שגובה הגדר בצד הרחוב יהיה נמוך מ-2 מ’ (כי ההגנה מושגת ע"י הגגון) – אך זה בכפוף לאישור מיוחד.
  9. דרישות נוספות של רשויות מקומיות: מלבד התקנות הארציות, כל רשות מקומית רשאית לקבוע תנאים משלימים במתן היתר הבנייה. למשל: בערים צפופות, ייתכן וידרשו כי הגדר תהיה אטומה למניעת אבק ורעש (מה שכבר מכוסה ברובו בחוק הארצי). בחלק מהמקומות דורשים כי הגדר תהיה בצבע אחיד מסוים או שתכלול מִיתוּג עירוני. גם נושא מחסומי רעש – אם הפרויקט קרוב לבתי מגורים – לעיתים יהיה כתנאי (מה שמחזיר אותנו לשימוש בגדר פנל מבודד בסעיף קודם). רצוי מאוד שהקבלן או יועץ הבטיחות יבדקו במסמכי ההיתר אם יש סעיפים מיוחדים לגבי הגידור, כדי להיערך מראש.
  10. תחזוקת הגידור ובדיקות תקופתיות: תקנות הבטיחות מורות שיש לבצע בדיקות תקופתיות לגדר במהלך חיי הפרויקט. מנהל העבודה אמור לוודא יום-יום שהגדר יציבה, שלא נוצרו פתחים או חלילה שמישהו פירק חלקים ממנה. לאחר סערת רוחות או מזג אוויר קיצוני – חובה לבדוק את שלמות הגדר ולהדק/לתקן לפי הצורך. שלט שנפל או דהה – יש להחליף מיד. אם האתר מתרחב מעבר לתחום המגודר – יש להזיז או להוסיף גדר בהתאם. האחריות היא מתמשכת, לא "הקם ושכח".
  11. אכיפה ועונשים: משרד העבודה מפעיל מפקחים הבודקים אתרי בנייה באופן יזום. אתר ללא גידור כנדרש או עם ליקויי גידור משמעותיים עלול לקבל צו הפסקת עבודה מיידי, עד לתיקון הליקויים. בנוסף, הקבלן עלול להיקנס בסכומים גבוהים (אלפי עד עשרות אלפי שקלים) ואף לעמוד לדין במקרה של תאונה הקשורה במחדל גידור. גם הרשויות המקומיות יכולות להטיל קנסות על הפרעה למרחב הציבורי (למשל גדר שחוסמת מעבר בניגוד להיתר). לכן, מעבר לחשיבות הבטיחותית, יש כאן גם סיכון כלכלי ומשפטי ממשי.

סיכום

תקנות הגידור אולי נראות כעול בירוקרטי, אך מטרתן להציל חיים ולמנוע תרחישים מסוכנים. כקבלנים או יזמים, מומלץ לאמץ גישה בטיחותית לגידור אתרי בנייה אפילו מעבר למינימום – גדר טובה היא השקעה קטנה ביחס לסיכון האפשרי.

חברת א.ג. גידור מכירה לעומק את כל התקנים והחוקים, ומקפידה ליישם אותם בעבודתה. אנו אף מייעצים ללקוחותינו על שיטות עבודה בטוחות, כולל נושא השילוט, המעברים וכל המרכיבים הנלווים, כדי שהאתר יהיה "כשר" מכל הבחינות. עדיף גדר אחת טובה היום – מליטיגציה ותאונות מחר.

תקנות גידור אתרי בנייה בישראל – המדריך המלא
logo בניית אתרים